dinsdag 6 november 2007

Diervriendelijk (willen) zijn

De laatste tijd ben ik bewuster bezig met diervriendelijke produkten. Ik ben mij sowieso meer bewust van het feit hoe produkten die van dieren komen tot stand komen. Ik moet je zeggen. Daar wordt je niet vrolijk van! In het begin zei ik wel even diervriendelijker te worden. De wil is er zeker, maar daarmee red je het alleen niet. De bioindustrie is zo groot, dat je onbewust toch dieronvriendelijke produkten koopt.
Denk maar eens aan wol. Ik had zelf het idee dat wol diervriendelijk kan worden verkregen. En een enkele schaapherder zal dat ook zo doen, maar de wol die wij kopen komt niet van dat aardige herdertje, maar van de geldincasserende mensen die alleen maar schapen houden om geld te krijgen. Ze geven niet om de dieren, ze mishandelen ze. Hier een stukje over wol:

Schapenwol
De meeste wol in Nederland komt uit Australiƫ en wordt daar vaak op dieronvriendelijke wijze gewonnen. Zo worden er Merino-schapen gefokt met extra veel huidplooien. Meer huid betekent meer wol. Dit betekent echter ook dat de schapen kunnen sterven in hete maanden. Ook wordt in de huidplooien urine en vocht verzameld. Dat kan er toe leiden dat schapen levend worden opgegeten door maden. Daarom worden de huidplooien rond de anus onverdoofd 'gestript': een deel van de huid wordt weggesneden zodat er geen wol meer op groeit en de huid kaal blijft. Deze praktijk noemt men 'mulesing'. Een chemisch bad weert insecten.

Lammetjes worden als ze een paar weken oud zijn onverdoofd voorzien van oormerken en hun staart wordt geamputeerd. Rammetjes worden bovendien 'gecastreerd' doordat er een rubberen ring rond de balzak wordt aangebracht waardoor de bloedtoevoer wordt afgesneden en de testikels langzaam afsterven. Heel veel lammetjes en volwassen schapen sterven door ziekte, verwaarlozing, te weinig voedsel of gebrek aan schuilgelegenheid tegen kou en hitte.
Ook het scheren levert problemen op. De schapenscheerder krijgt betaald naar het aantal schapen dat hij scheert. Dit is geen stimulans om voorzichtig met de dieren om te gaan. De schapen worden ruw op de grond gesmeten en het scheren veroorzaakt regelmatig lelijke verwondingen. Rammen en oude wolschapen worden als vleesschapen op zeer dieronvriendelijke wijze verscheept naar landen met nauwelijks regels voor het dierenwelzijn. Tijdens het transport over land en zee sterven veel dieren.

Verder worden door Australische boeren jaarlijks meer dan zes miljoen kangoeroes gedood, omdat er door hun aanwezigheid minder voedsel voor de schapen zou overblijven.

Angorawol
Angora is haar van het angorakonijn. Het wordt gebruikt in kleding. Angorakonijnen hebben zeer kwetsbare voetzolen, maar worden gehouden in kooien met een bodem van draadgaas. Dit leidt vaak tot pijnlijke voetzoolproblemen. Voor het scheren worden de konijnen vastgezet (ook al verzetten ze zich). Hierbij snijdt men dikwijls in hun huid, met bloederige wonden tot gevolg. Omdat mannelijke angorakonijnen minder wol produceren, worden ze op veel bedrijven direct na de geboorte gedood.

Andere wolsoorten
Ook alpacawol (van een soort lama's), kasjmier (van kasjmiergeiten), mohair (van angorageiten) en shantoosh (van een Tibe-taanse antilope) worden op dieronvriendelijke wijze geproduceerd.

Diervriendelijke alternatieven
Alternatieven voor wol zijn flanel, hennep, fleece en andere synthetische materialen.

bron: www.dierenbescherming-utrecht.nl

En dan is dit alleen nog maar het kopje 'wol'. Kun je nagaan hoe andere produkten worden verkregen. Ook al doe je, je best om diervriendelijk te kopen, je weet vaak niet eens, dat het verkeerd is. Gelukkig zijn er veel alternatieven en komt hierover telkens meer bekendheid. Deels ook omdat we een diervriendelijke politieke partij in ons midden hebben. Zij verrichten zeker goed werk! http://www.partijvoordedieren.nl/

Mocht je meer willen weten over diervriendelijk winkelen, kijk dan bij de dierenbescherming op de website. Zij hebben veel alternatieven staan.

Ondanks dat ik mij best doe, lukt het mij niet om toch 100% diervriendelijk te zijn. Deels door onwetendheid (ik heb niet overal de kennis van) en deels doordat de alternatieven behoorlijk duur kunnen zijn. Helaas is geld dan toch de boosdoener. Ook ben ik niet vegetarisch (respect voor diegene die het wel zijn!). Ik wil wel graag meer op mijn voedsel gaan letten en meer biologisch gaan kopen, maar ook hier geldt het geld. Van mij mag biologisch eten, kleding, etc. stukken goedkoper worden. Laat de politiek de prijzen maar omdraaien van 'verkeerd' en 'goed' voedsel. Ik denk dat iedereen dan automatisch een stuk diervriendelijker wordt.

Maarja, dat kost geld... ...zucht

2 opmerkingen:

Jo zei

Hoi Sas,

Blijft altijd lastig inderdaad... geld en geweten. Het grote nadeel van syntetische materialen vind ik altijd dat het niet lang mooi blijft en dat je er erg in zweet, terwijl het niet heel warm is. Waar je eens naar zou kunnen kijken is biologische katoen en bamboe. Het is wel echt zomer materiaal, dus voor dit seizoen niet erg geschikt. Het zijn materialen die ook eerlijke handel (veilige teelt voor boeren en anti kinderarbeid) stimuleert. Bijvoorbeeld: www.goedewaar.nl, www.solidaridad.nl, www.gubba.nl of www.sincero.nl

Op internet zijn ook een aantal sites te vinden van mensen die biologische wol verkopen. Zo zijn er mensen die zelf geiten of schapen houden op een landje bij hun huis, die de dieren zelf scheren, de wol laten spinnen en het vervolgens zelf weer verven. Het zijn meestal mensen die in eerste instantie een passie hebben voor hun dieren en in tweede instantie pas voor de wol. Ik heb een aantal wolletjes van die mensen gezien en het is echt prachtig! Heel mooie kleuren en een heel zachte kwaliteit. Zo heb je ook mensen die schapen houden, of die hun handgeverfde wol inkopen bij biologische schapenhouders. Kijk bijvoorbeeld eens op www.stormopzolder.nl. Dit is een site van een vrouw in Rotterdam die helemaal biologisch leeft. Ze verkoopt vooral handgemaakte spulletjes voor babies en kinderen, maar ze verkoopt ook handgeverfde wol.
Kijk ook eens op: www.wolboerderij.nl of www.deklosse.nl
Via de meeste sites kun je de wol online kopen.
Binnenkort heb ik waarschijnlijk ook mijn eigen spinnenwiel en ga ik mijn eigen wol spinnen. Dit wil ik dan ook van 'eerlijke' wol gaan doen. Kunnen we best een keer samen voor gaan zitten.
Als je wol koopt of een ander materiaal zoals bamboe of bio-katoen, wil ik best een keer iets voor je maken. Ook kan ik je leren breien, dan kun je het zelf ;-)

Ik vind het maken van mijn eigen kleding wel een mooi iets. Je kunt zelf het materiaal kiezen, dus ook bio. En daarnaast hoeft er geen klein kindje in een chinese fabriek 20 uur per dag te werken voor 1 euro, terwijl ik voor mijn only of h&m truitje 40 euro betaal. Bovendien kan ik helemaal zelf bedenken hoe ik het hebben wil, dus het is altijd origineel. Dat is iets wat jou ook wel zal aanspreken denk ik.

Nou, ik ga weer. Suc6!
xx Joke

Anoniem zei

Hoi Jook,

Wat wol aan gaat ben jij de kenner. Altijd fijn!
Gelukkig komt er ook telkens meer biologisch materiaal en eten op de markt, maar zelfs daar kleeft afentoe weer nadelen aan. Ik heb gemerkt dat als je diervriendelijk en milieuvriendelijk wilt zijn, dat je echt moet verdiepen in alles wat er te krijgen is en waar het echt vandaan komt.
Zelf ben ik ook meer van natuurlijke kleding dan synthetische, dus een keer samen achter wol aan gaan is een goed plan.
Mocht ik in de toekomst een huis met wat land hebben (droom, droom), dan kan ik misschien wel eigen dieren houden.
Dan praat ik over kippen en schapen enzo, naast de honden en katten :)
Ach, ik wil zo veel...
Maar fijn dat je meedenkt en er ook mee bezig bent. Zodra mensen zien en merken dat je hierom geeft, steek je ze automatisch toch een beetje aan. Al is het alleen maar even aan het denken. Hebben wij toch weer iets bereikt dan.

Liefs, Saskia